Whiskydeksel met Keltisch kruis
Deze whiskydeksel (cask head of ook wel cask end genoemd) is afkomstig van Isle of Islay. Speciaal voor mij meegenomen bij een werknemer van Ardbeg distillery vandaan.
Toen deze rakker aankwam bij mij thuis, samen met z'n maatje waar het knoopwerk op geschilderd is, was het één enorme whiskywalm die er afkwam. Ik heb wel eens gedacht dat ze zo van een vat af getrokken hebben. Weken hebben de deksels liggen drogen in mijn atelier. En er kwam een vocht uit, en een whisky ... dat ook. Iedere week keren zodat ze niet krom zouden trekken. En eindelijk kwam het moment dat ik aan de slag kon en mocht met dit stukje Schotland, zo dichtbij, zo in mijn handen en zo op mijn bureau.
Een ontroerend moment, begeleid met Keltische muziek in de vroegste vroegte van de ochtend, toen iedereen nog sliep, ging de schets erop. Het was begonnen ...
Mijn hart ligt in Schotland, mijn liefde is zo groot dat ik graag mijn schilderingen daar een stukje van meegeef. Zo ook deze whiskydeksel.
Ik hou van Keltische kruizen, het oneindige, het artistieke, het prachtige mooie van handwerk, het eindeloos kunnen volgen van de vormen met je ogen. Haast therapeutisch.
Dit Keltisch kruis is een "replica" van een beroemde aquarel van een Keltisch kruis dat bij mij thuis hangt en door mijzelf geschilderd en al menigmaal begeerd en gevraagd werd voor verkoop.
Bij het schilderen begint niet alleen een heel proces van scheppen en schilderen maar ook van een stuk techniek en kunde. Naast de keren dat ik haast beneveld aan deze deksels schilderde (want bij het nat maken van de deksel tijdens het schilderen openen de porieën van het hout zich andermaal en laat zijn whisky los) is het ook een continue focus hebben op wat er onder je handen gebeurd (want wat is er allemaal al met die deksel gebeurd?).
De finishing touch zit 'm naast het Brittania Silver (oud Engels zilver) en Oud Goud aanbrengen ook in de laatste lagen lak.Het goud en zilver wordt in poedervorm weer aangelengd tot verf en daarna met een penseel subtiel aangebracht. De lak is een eierglans-lak, subtiel en niet te aanwezig maar wel heel sterk. Op waterbasis. De gebruikte verf is een hoogwaardige acrylverf met de hoogste pigmentatie zodat ik aquareltechnieken kan loslaten op een houten deksel. Met een magisch resultaat, al zeg ik het zelf.
Een schildering die heel dicht bij mijn (=Esther, de maakster van dit kunstwerk) hart ligt en waarin vele stukjes van mijzelf gestopt zijn. Samen met heel veel liefde. Tenslotte is schilderen toch waar mijn hart en mijn fundament ligt.
Moge degene die dit werk koopt er een heel mooie plek voor vinden waarin het helemaal voor en van jou wordt!
Materiaal: Hout & Acrylverf, Goud & Zilver en vernislaag op waterbasis
Doorsnede: minstens 50cm
Gewicht: 8 kg
Kunstenares: Esther Möhringer-Davidson
Incl. ophangsysteem en versteviging van de deksel aan achterzijde (tegen kromtrekken)
* NIET geschikt voor outdoor / buiten gebruik
** Let op !!! Deze deksel is aan de achterzijde "geblakerd" (=houtskool).
"Blakeren": De reden dat de vaten geblakerd worden is sterilisatie van het hout en de smaak van het eindproduct. Het blakeren van hout maakt een laagje kool aan de binnenkant. Deze kool neemt een gedeelte van de minder lekkere smaken uit het destillaat weg en zorgt ervoor dat er minder tannines (de smaak als je een druivenpit kapot bijt) uit het hout in de whisky komt (Bron: https://www.hetwhiskyforum.nl/)